مطالعات طراحی قریه ای برای هنرمندان - دهکده هنرمندان

ساخت وبلاگ

مطالعات قریه ای برای هنرمندان ۲۴۰ص

مطالعات قریه ای برای هنرمندان ۲۴۰ص

فهرست مطالب
چکیده    1
فصل اول    2
کلیات    2
1-1- بیان مسئله    2
1-2- ضرورت انجام پروژه    2
1-3- اهداف پروژه    3
فصل دوم    7
مطالعات موضوعی مسکن    7
2-1- تعریف مسکن    7
2-1-1- سکونت گاه    7
2-1-2- خانه و کاشانه    9
2-1-3- انواع خانه ها    11
2-2- جنبه های فرهنگی مسکن    14
2-3- جنبه های اجتماعی مسکن در ایران    17
2-3-1- روابط متقابل ما با دیگران    17
2-3-2- همسایگان    18
2-3-3- هنجارها    18
2-3-4- اولویت دیگران    19
2-3-5- شکل خلوت خصوصی    19
2-4-جنبه های کالبدی مسکن    19
2-4-1- داخل بنا    21
2-4-2- فضاهای خارجی    23
2-4-3- خانه  در رابطه با فضای خارجی    24
2-4-4- فرم های ساختمانی از دیدگاه همجواری و عرصه و اعیان    26
2-4-5- رنگ    27
2-4-6- سبک معماری    28
2-5- ویژگی های فضاهای سکونتی قدیم    29
2-6- تاریخچه مسکن معاصر    31
2-7- بررسی فعالیت های موجود در خانه    37
2-8- ویژگی های فضایی مسکن و استانداردها    38
2-8-1- عرصه مشترک یا اتاق های نشیمن    39
2-8-2- عرصه والدین    41
2-8-3- عرصه فرزندان    42
2-8-4- عرصه خویشاوند (فرد یا افراد همراه خانواده)    43
2-8-5- عرصه مهمان    44
2-8-6- آشپزخانه    44
ملاحظات طراحی:    45
2-8-7- فضاهای بهداشتی    46
حداقل تجهیزات:    46
2-8-8- فضاهای حفظ و نگهداری البسه    47
2-8-9- فضای نگاهداری وسایل اضافی    47
2-8-10- فضاهای ورودی و خروجی    48
فصل سوم    50
مطالعات موضوعی شهرک    50
3-1- تاریخچه احداث شهرک ها    51
3-2- اهداف شهرک ها    52
3-3- علل و عوامل حومه نشینی تهران    55
3-4 نیاز شهرک ها به امکان رفاهی    57
3-5- مسئله کودکان و نوجوانان در شهرکهای جدید    58
3-6- لزوم دخالت مردم در اداره شهرک و آموزش مردم    58
3-7-  شهرک هایی جدید و زیبایی پیاده روها    59
3-8-  شهرک های جدید و واحدهای مسکونی    59
3-9-  پارکینگ    61
3-10- ابعاد و فضای  پارکینگ    62
3-11- مسافت پیاده روی    63
فصل چهارم    65
هنر و هنرمندان    65
4-1 هنر    65
4-1-1 تعریف هنر    65
4-1-2- هنرمند    66
4-1-2-1-  "هنرمند واقعی"(Resl virtuoso)    67
4-1-3-  هنرهای زیبا    68
4-1-4- درآمدی بر هنرهای زیبا    69
4-1-4-1-  موسیقی    69
4-1-4-2- مجسمه سازی    70
4-1-4-3-  شیشه گری    70
4-1-4- 4- نقاشی    71
4-1-4-5- عکاسی    71
4-1-4-6- خوشنویسی    72
4-1-4-7- شعر    73
4-1-4-8- داستان    74
4-1-4-9- نمایشنامه    74
4-1-4-10- فیلم نامه    74
4-1-4-11- نثر    75
4-1-4-12- معماری    75
4-1-4-13- سینما    76
4-1-4-14- تئاتر    76
4-1-5- هنرهای سنتی    77
4-1-5-1- تعریف هنرهای سنتی    78
4-1-6- جنبش هنری    78
4-1-7- هنر و جامعه شناسی آن    79
فصل پنجم    82
بررسی نمونه های موجود    82
5-1- بررسی چند نمونه    82
5-1-1-  بررسی نمونه های داخلی    83
5-1-1-1-  منزل شخصی ایرج کلانتری    83
5-1-1-2- منزل شخصی دریابندری    88
5-1-1-3- منزل شخصی فرخ قهرمان پور    93
 طرحی از شرکت مهندسی D.A.Z (کامران دیبا)    99
5-1-2- بررسی نمونه های خارجی    104
5-1-2-1- خانه مادر ونتوری    104
5-1-2-2- ویلای شخصی در کوه های صخره ای کولورادو    114
5-1-2-3- خانه ییلاقی کوکونن_جاروپنا    117
5-1-2-4- آشنایی با شهرک بین المللی هنرهای پاریس    118
فصل ششم    124
مبانی نظری    124
6-1- طبیعت    124
6-2- نگاه به طبیعت در دوران باستان و معاصر    128
6-2-1- دوران باستان بین‌النهرین 3500 سال قبل از میلاد    128
6-2-2- دوران باستانی مصر (3500 سال قبل از میلاد)    129
6-2-3- دوران باستان یونان از قرن پنجم پیش از میلاد تا چهارم    130
6-2-4- دوران باستان روم ـ اواخر قرن چهارم قبل از میلاد تا قرن پنجم بعداز میلاد    130
6-4- ارزیابی نحوه برخورد با محیط    145
6-4-1- رابطه انسان – محیط    145
6-4-2- ویژگی های محیط    146
6-4-3- تاثیر دیدگاه مادی و معنوی بر طبیعت    147
6-5- بخشی ازرویکردها، سبک ها و علوم مرتبط با طبیعت در معماری    147
6-5-1- معماری ارگانیک    147
6-5-2- معماری ارگانیک یا معماری هارمونیک    154
6-5-2-1- اهداف هماهنگی با طبیعت    154
6-5-3- نهضت تجدد مبانی نظری معماری وعلوم رفتاری    155
6-5-4- زیست شناسی ساختمان    155
6-5-5- علم بیونیک    156
6-5-6- طراحی پایدار    159
6-5-6-1- مباحث طراحی پایدار    160
6-5-6-2- فهرست اولویت ها در ساختمان پایدار    161
6-5-6-3 منابع انرژی    162
6-5-7- کشاورزی دایمی    162
6-5-8- طبیعت در شهر و شهرسازی معاصر    163
6-5-8-1- تاثیر در محیط طبیعی بر شهر و شهرنشینی    164
6-5-8-2- طبیعت و فضای سبز در شهرسازی معاصر    168
6-5-8-3- جایگاه طبیعت در راهبردهای ترین توسعه شهری    170
6-5-8-3-1- جنبش نوسنت گرایی یا نوشهر سازی    170
6-7- نور    191
6-8- طراوت و تلولو    192
6-9- پشت بام های سبز    192
6-10- خاک های حاصلخیز    194
6-11- فضای سبز    194
6-12- نشانه ها    195
6-13- شخصیت منظر    195
6-14- نقش شیفتگی    196
6-15- مزایای فضاهای باز محلی برای اهالی محل    197
6-16- دستاوردهای مربوط به مطالعات مشاهده ای رفتار    198
6-16-1- مزایا برای فرد    198
مزایای روانی    198
فصل هفتم    209
شناخت بستر فضای طراحی    209
7-1- بررسی و شناخت منطقه    209
7-1-4-  وضعیت آب های سطحی و زیرزمینی    214
7-1-5- پراکندگی پوشش گیاهی دهستان    216
7-2- بررسی خصوصیات اقلیمی منطقه    216
7-2-1- وضعیت طبیعی و اقلیمی    216
7-2-2- تیپ اقلیمی منطقه مطالعاتی    216
7-2-3-  بارش    217
7-2-4-  توزیع ماهانه و فصلی نزولات    218
7-2-6- بیلان آبی منطقه (کمبود یا مازاد بارش)    220
7-2-7- درجه حرارت    221
7-2-8- متوسط درجه حرارت    221
7-2-9-  حداکثر و حداقل مطلق دما    222
7-2-10- تبخیر و تعریق    222
7-2-11-  یخبندان    223
7-2-12- فصل یخبندان    223
7-2-13- رطوبت نسبی    224
7-2-14- باد    224
7-2-15- جهت و شدت وزش بادهای مزاحم و مفید در منطقه    225
7-2-16- زاویه تابش    225
7-2-17-  زمان تابش    226
7-2-18- مهمترین مسایل پیشنهادشده در طراحی اقلیمی فضاهای مسکونی و معابر منطقه    227
7-3- بررسی سایت مورد نظر    229
7-3-1- موقعیت سایت    229
7-3-2- وضعیت توپوگرافی    230
7-3-3- جهات شیب اصلی    231
7-3-4- عوارض طبیعی    231
7-3-5- عوارض مصنوعی    232
7-3-6- راه های ارتباطی و دسترسی های سایت    232
فصل هشتم    242
طراحی    242
8-1- برنامه ریزی فیزیکی    243
8-1-1- تنظیم اهداف و سیاست ‌های طراحی    243
8-1-3- جایگیری ویلا ها    247
8-1-4- فضای سبز    247
8-1-5- راه‌های گوناگون حل مشکل تقاطع معابر سواره هم عرض    248
8-1-6-  تعیین فضاها- کاربردهای مورد نیاز در سایت    249
8-1-7-  مکان یابی مراکز تجاری- رفاهی    249
8-1-8- واحد های مسکونی    250
8-1-9- فاصله محرمیت    252
8-1-10- اصول کلی طراحی توقفگاه خودرو در محلات مسکونی    253
8-1-10-1- نیاز به فضای توقف در محله مسکونی    253
8-1-10-2- راه‌های گوناگون برخورد با مشکل توقف خودرو در یک محله مسکونی    254
8-1-10-3- دستورالعمل‌های طراحی فضاهای توقف در یک محله مسکونی    254
منابع    255

 
چکیده
همانطور  که بشر به بسط و گسترش فرهنگ می پردازد، خودش را نیز رام و اهلی کرده و در این فرایند مجموعه ای از جهان های حسی متفاوت ایجاد می شود. هر جهان  دارای مجموعه نهاده های حسی مخصوص به خود می باشد. حال ادغام دنیای خانه و سر پناه ودنیای هنرمند و گره خوردگی نهاد های حسی این دو می تواند تجلیگاه و یاداور قریه ای باشد که همگان از یاد برده ایم. قریه ای که در آن بی هیچ تردید زندگی سرشار انسان در دامان مهربان طبیعت مد نظر است و برای فراهم ساختن دست مایه های شور و شعور زیستن، در واحه ای از فضا که برای خود برگزیده، توان بالقوه طبیعت درمأوای هنرمند شدن بزرگترین بهانه این قریه می نماید.
انسان نمی تواند در چند صفحه در مورد مسیر آگاهی انسان اول نسبت به خودش، دوم نسبت به محیط اطرافش و بالاخره از تبادل بین خودش و محیط پیرامونش قضاوت کند. مدت هاست که تعرض به حریم محیط پیرامون (حال با توجیهات و تفاسیر گوناگون) عادت بشر گشته است. این عادت خط بطلان بر هستی، تمامی آنچه که به ما ارزانی گردید، خواهد کشید.
باید هشدار داد که سیاره ای که سرمایه مادی ماست در اثر تولید بیش از اندازه در معرض تهدید است در نتیحه نه‍اد بشر در حال مصرف سرمایه خود با چنان سرعت نگران کننده ایست که     مرز های تحمل طبیعت را به خطر انداخته و در نتیجه آن سیستم های زیستی پایه را که بشر را تغذیه می کنند نیز تهدید می کند.
حال در مسیر آگاهی از این بحران جهانی بر آن شدیم زیستگاهی بیافرینیم که نه خاص زیستن انسان بلکه چون قریه مادران و پدرانمان زیستگاهی از برای تمامی آفریده شدگان آفریدگارمان باشد: درخت، کوه، گیاه، حیوانات و غیره. مخلوقاتی که خداوند حق حیات را به آنان ارزانی داشت و جای بسی تعجب است که انسان (به گفته خودشان اشرف مخلوقات) خود را به خطا در جایگاهی دید که این حق را از آنان گرفته و فقط خود را سزاوار آن بیند.

                                  
  فصل اول
                                                                                                                کلیات                  
1-1- بیان مسئله
سایت مورد نظر در شهر لواسان (لواسان کوچک) واقع شده است. اکثر جمعیت این شهر مهاجرین شهر ها و روستاهای مختلف ایران  به خصوص تهران هستند. اختلاف طبقاتی، فرهنگی و معیشتی بین بومیان منطقه و مهاجرین باعث دلزدگی وتنشی نهفته در این منطقه است. باغات و مناطق اطراف آن ها به قطعات کوچک تقسیم شده و در میان آن ویلا یا آپارتمانی علم شده بدون آنکه تناسب یا هماهنگی در میان آن ها وجود داشته باشد. خانه ها بدون اینکه تولیدی داشته باشند یا منفعت عامی پدید آورند، آب و دیگر امکانات منطقه را بلعیده و در عوض فاضلاب و انواع آلودگی های زیست محیطی را نصیب منطقه می نمایند. حال با سکنی دادن اهل ذوق و هنر، ایجاد رابطه بین هنرمند و افراد بومی  و ساخت بناهایی هم آوا با طبیعت منطقه ... شاید توانست تعادل و توازنی خوش آهنگ ایجاد و آشتی از نو با طبیعت و بومیان برقرار کرد.
1-2- ضرورت انجام پروژه
شهر لواسان که در قدیم لواسان کوچک نامیده می شد، در یکی دو دهه اخیر با سرعتی باور نکردنی توسعه یافته است. متأسفانه این گسترش و توسعه چندان قانونمند و هدفمند نبوده و بیش از آنکه عمران، آبادانی تولید و صلاح ملک را به ارمغان آورد، آشفتگی، آلودگی و نابودی منابع طبیعی را بهمراه داشته است. هجوم جمعیت به منطقه لواسان و انجام ساخت و ساز های بی حساب و کتاب و نامحدود در هر نقطه اعم از تپه، چاله، دره، مسیل، باغ، مزرعه و ... تجاوز و دست اندازی نسل امروز به طبیعت استثنائی و کم نظیر لواسان است. حتی باغ نظام السطان که روزگار درازی مرکز تجمع و برگزاری جشن ها، مسابقات


دانلود پاورپوینت ارمغانهای ایران به جهان معماری...
ما را در سایت دانلود پاورپوینت ارمغانهای ایران به جهان معماری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 0nbpsafa3d بازدید : 129 تاريخ : پنجشنبه 8 تير 1396 ساعت: 15:35